Полезно

Впечатления на клиенти:


Акне и диета

От години се говори, че храненето по никакъв начин не влияе на акнето. Оказва се обаче, че това не е вярно.

Според изследване на катедрата по дерматология  в кралската университетска  болница в Мелбърн, има категорична връзка между храненето и развитието на това заболяване.

Медицинският екип под ръководството на проф. Нийл Ман изучава в продължение на 2 години промените в метаболизма, в нивата на глюкозата и инсулина, в зависимост от храненето, както и влиянието на хранителния режим върху кожата.

Учените са убедени, че въглехидратите с висок гликемичен индекс, които драстично увеличават нивото на инсулина и глюкозата в кръвта, могат да изострят акнето. За сметка на това, една диета, съдържаща много протеини и въглехидрати с нисък гликемичен индекс може значително да облекчи това заболяване.

Проф. Ман и д-р Робин Смит заедно с болницата в Мелбърн, разделят 43-ма мъже между 15 и 25 години на две групи. На едната група се дават храни с нисък гликемичен индекс, като пълнозърнест хляб и паста, бобови растения и храни с високо съдържание на протеини. Втората група приема по-типични „тийнейджърски” храни, като бял хляб, картофи, подсладени напитки и чипсове.

Резултатите са изумителни. След 12 седмици момчетата от първата, „висопротеинова” група, които поемат храни с нисък гликемичен индекс, показват 50 процента намаляване на акнето. Тези резултати недвусмислено доказват връзката между храненето и лечението на акне.

Резултатите от това изследване бяха представени на 15-тия Конгрес на Европейската академия по дерматология и венерология. Публикувани са през юли, 2007 в „American Journal of Clinical Nutrition„, както и в августовския брой на „Journal of the American Academy of Dermatology”.  

Д-р Ман, в сътрудничество с австралийския колеж по дерматология публикува и брошурата „Тийнейджърска анти-акне диета”, въз основа на вече направените проучвания по въпроса.

Какво означава това за вас

Изследването на д-р Ман е интригуващо, тъй като оспорва утвърдени схващания по отношение на храненето и акнето. Резултатите безспорно са интересни,  но предстоят още редица изследвания в тази област.

И така, да считаме ли, че само една диета би изчистила акнето? Вероятно не. Въпреки това, здравословният хранителен режим би подобрил здравето ви. Затова, вместо преработени храни, включете в менюто си повече пълнозърнести продукти (пълнозърнест хляб, пълнозърнеста паста, кафяв ориз, овесено брашно и др). Не забравяйте и изобилието от пресни зеленчуци, плодове, както и нетлъсто месо. Намалете максимално газираните напитки, подсладените храни, чипсове, снаксове и др. Няма да загубите нищо, а тялото ви ще стане по-здраво. И със сигурност ще се радвате на по-чиста кожа.

Източници:

Smith R., Mann N., Braue A., Mäkeläinen H., Varigos G. "A low-glycemic-load diet improves symptoms in acne vulgaris patients: a randomized controlled trial." (Смит Р., Ман Н., Брауи А., Маклинън Х., Варигос Г. „Диета с храни с нискогликемичен индекс подобрява състоянието на пациенти с остра форма на акне: рандомизирано контролирано изследване”). American Journal of Clinical Nutrition (2007); 86: 107-115.

Smith R., Mann N., Braue A., Mäkeläinen H., Varigos G. "The effect of a high-protein, low glycemic-load diet versus a conventional, high glycemic-load diet on biochemical parameters associated with acne vulgaris: A randomized, investigator-masked, controlled trial." (Смит Р., Ман Н., Брауи А., Маклинън Х., Варигос Г. "Ползите от диета с храни с високо съдържание на протеини и нисък гликемичен индекс, в сравнение с храните с висок гликемичен индекс  - биохимични параметри, свързани с остра форма на акне: рандомизирано, контролирано изследване.") Journal of the American Academy of Dermatology (2007); 57 (2): 247-256.