Полезно

Суперхраните – част I

Терминът „суперхрани” се използва в по различни начини и в най-различен контекст. Макар той да не се ползва от диетолозите и да няма правна дефиниция, за първи път се споменава в специализираното списание „Природно хранене” през 1998 от Арън Мос, който заявява: „Хората разполагат с много варианти за избор, когато става дума за зареждане на тялото с енергия, но ползите от някои са толкова големи, че те с право могат да се нарекат „суперхрани.”

Друго широко разпространено определение е, че това са храни, които съдържат високи концентрации на незаменими хранителни вещества с доказано благотворно въздействие за човешкото здраве като фитонутриенти, антиоксиданти, микроелементи и есенциални хранителни вещества (хранителни вещества, от които се нуждаем, но трябва да се набавят с храната, тъй като организмът не ги синтезира). Освен това, суперхраните са ниско калорични, което ги прави особено подходящи както за прочистващи диети, така и за диети целящи намаляване на телесното тегло без стрес за организма, а следователно, и с понижен риск от възстановяване на свалените килограми.
 
В няколко последователни публикации ще ви запознаем с различните суперхрани, полезните вещества, които преобладават в тях, лечебната им сила и ползите от включването им в менюто.
 
ЗЕЛЕНИ СУПЕРХРАНИ
Зелените храни са полезни, но зелените суперхрани са още по-полезни! Зелените суперхрани имат най-висока концентрация на лесно усвояеми хранителни вещества, съединения, подпомагащи изгарянето на мазнини, витамини и минерали с оздравително действие както и протеини, предпазващи фитосъединения и бактерии, съдействащи за изграждането на мускулна маса, прочистване на тъканите, подпомагат храносмилането и предпазват от различни болести.
 
Зелените суперхрани са особено богати на хлорофил, пигментът който придава зеления им цвят. Молекулярната структура на хлорофила има голямо сходство с тази на човешката кръв и проучванията сочат, че при консумация на такива храни нарастват нивата на хемоглобин в кръвта. Повишаването на хемоглобина означава по-наситена с кислород кръв, а това е най-важният елемент на клетъчното здраве и един от пътищата за отвеждането на токсините извън организма.


 
Пшенични стръкове – пшеничните стръкове са поникнали пшенични семена. те не съдържат глутен или други алергени каквито се съдържат в пшеничното зърно. пшеничните стръкове имат алаклинно действие и са отлично средство за спомагане на кръвотворната дейност на организма. При проведено изследване при деца, страдащи от таласемия (наследствена форма на анемия, при която пациентите се нуждаят от кръвопреливания), от всички пациенти, които приемали по 100 мл сок от пшенични кълнове на ден, половината показали намаляване на нуждата и разреждане на честотата на кръвопреливанията. Странични ефекти не са били наблюдавани. Консумацията на сок или чай от пшенични стръкове нормализира активността на щитовидната жлеза, стимулира метаболизма, подпомага храносмилането и така води до намаляване на теглото, което се дължи и на високото съдържание на ензими и прочистващия ефект.
 

Ечемични стръкове – ечемичните стръкове съдържат 11 пъти повече калций от кравето мляко, 5 пъти повече желязо от спанака и 7 пъти повече витамин С и биофлавоноиди в сравнение с портокаловия сок. Те съдържат и значителни количества витамин B12, който е особено важен за вегетарианците поради участието му в синтеза на мастни киселини. Ечемичните стръкове имат антивирусно действие и неутрализират тежките метали като живака в организма.
 


Спирулина – спирулината е култивирано микроводорасло, което от векове присъства в храненето на местните племена в Мексико и Африка. Това е най-богатият източник на протеини на земяна – съдържа 70% протеин, а печената пържола съдържа 25% протеин. Като хранителна добавка, тя е незаменим помощник на хората, които се борят с излишните килограми и на диабетиците, защото стабилизира нивото на кръвната захар и подтиска глада.

 

Хлорела – хлорелата е сладководно водорасло и също като роднините си притежава пълен протеинов профил, всички витамини от група В, витамин С и Е и много минерали. Хлорелата има удивително благотворно действие върху имунната система, спомага за понижаването на холестерола и предпазва от втвърдяване на артериите, симптом, който е предвестник на инфарктите и инсултите.
 

Зелени листни зеленчуци – зелените листни зеленчуци се намират лесно на пазара и са изключително хранителни, но въпреки това, не се консумират в достатъчно количество от повечето хора. Множество изследвания показват, че хора, в чиято диета присъстват значителни количества зелени листни зеленчуци са ниско рискова група по отношение на затлъстяването, сърдечните и ракови заболявания. Пресните листни зеленчуци съдържат високи дози хлорофил, лесно усвояеми протеини, ензими и множество витамини и минерали. Тези зеленчуци имат действие, подобно на микро-трансфузия за кръвта, здравословен тоник за мозъка и имунната система и прочистване за бъбреците. Препоръчваме ви: рукола, спанак, лапад, кресон, магданоз, маруля, цикория, броколи, брюкселско зеле. Тези зеленчуци са богати на фибри откъдето идва и усещането за бързо засищане – още едно предимство за всички, които са на строга диета и се опитват да свалят излишните килограми.

 


Впечатления на клиенти: