Полезно

„Йо-йо“ ефект или защо диетите ни правят дебели?

Броене на калории, гладуване, стресиращи срещи с кантара…усещане, познато на много жени /и мъже/. И след целия положен труд, дисциплина и лишения, в един прекрасен ден омразните килограми се завръщат. Какво да правим?

 
Терминът “йо-йо ефект” придобива популярност през 70-те години на миналия век в Америка. Ако например сме отслабнали с 10 кг за три месеца, следващите три месеца е много вероятно да си върнем стопените килограми, а често качваме допълнително. После отново се втурваме да отслабнем, отново пълнеем и влизаме в омагьосан кръг. Дори да не напълнеем, мастната тъкан в тялото ни се увеличава, а това, освен неприятно от естетическа гледна точка, е и опасно за здравето. Според медицинските проучвания от 75 до 90% от хората, които отслабват с екстремни диети, възстановяват стопените килограми след като спрат диетата. С други думи – временната диета дава и временни резултати.
 
Причини: Екстремните диети, които ни карат да се лишаваме или от мазнини, или от въглехидрати, или от протеини в самата си същност предполагат проявата на йо-йо ефект след като ги спрем. По време на диета лишаваме организма от жизненоважни вещества, имунната система отслабва. Появява се системна умора, физическа слабост, понякога дори депресия. Груба грешка е да започнем ниско калорийна диета без съпътстващи я физически упражнения. Точно тогава метаболизмът се забавя, тялото започва да гори по-малко калории от обикновено. Организмът е привикнал към определено количество калории, които по време на диета са намалени. През първите няколко дни или дори седмици, килограмите се топят, но после организмът се чувства „застрашен” и минава в икономичен режим на работа. Мишел Монтиняк, който първи въвежда гликемичния индекс като „инструмент” в диетологията, пише: „Не трябва да забравяме, че човешкото тяло не променя поведението си по отношение на ежедневните навици толкова бързо колкото мозъка. Тялото продължава да живее в миналото, където вероятно има съхранени спомени за глад и лишаване от храна. Тези спомени съществуват в подсъзнанието, а диетите ги съживяват.“ За това и след спиране на диетата и връщането към старите си хранителни навици се връщат и килограмите – организмът се запасява за следващия период на лишения.
 
Истината е стара като света, но често я забравяме – за да се чувстваме добре в тялото си, трябва да се храним балансирано не само по време на диета и да се движим активно през целия си живот. „Диета” означава начин на хранене, а не „период от 10 дни на гладуване преди лятната отпуска, когато трябва да облечем банските”.
 
2-годишно изследване в САЩ, проведено сред 150 души, спазващи диети извежда следните ключови фактори за запазване на свалените килограми и трайно отслабване:
- Важно е да изпитваме удоволствие от тренировките. 45 минути упражнения дневно са достатъчни за тонус през целия ден.
- Вътрешна мотивация. Добре е да отслабнем заради себе си и по принцип, а не заради дадено събитие. Когато събитието отмине, мотивацията изчезва, а килограмите се връщат.
Балансираното тегло е психическо и физическо здраве. Освен, че дрехите ни стоят по-добре, нямаме проблеми с кръвното, холестерола, настроението.
 
И накрая – за да се избавим завинаги от излишните килограми, трябва да променим начина си на хранене принципно и така резултатите от положените усилия ще бъдат трайни.

Михаил Желязков, кинезитерапевт


Впечатления на клиенти: