Полезно

„Не мога без шоколад” и други зависимости


Всеки си има такава слабост – вкусотията без, която не можем, с която се глезим и утешаваме. Независимо дали става дума шоколад, понички, соленки или рафинирани въглехидрати колкото и да си хапваме от тях, толкова повече ги желаем. Нима организмът ни погажда гаден номер? Не, просто се опитва да ни каже нещо.

Науката гледа на тези „слабости” като сигнали, с които организмът иска да ни каже от какво има нужда.


Шоколад

Това е най-разпространеното изкушение, но когато изпитваме ненаситно желание за шоколад, значи организмът страда от липса на магнезий. Около 80% от хората имат недостатъчност на този основен макроминерал, който участва в над 300 биохимични реакции в организма. Магнезият е наричан шеговито и „минерал за отпускане”, защото някои от основните признаци за дефицит са тревожност, раздразнителност, безсъние и високо кръвно налягане. Ето защо хората с магнезиев дефицит изпитват облекчение след като хапнат шоколад – какаото е една от най-богатите на магнезий храни. Другите източници на магнезий са зелени листни зеленчуци, семена и ядки, риба, боб и черна меласа.


Сладкиши

Второто най-разпространено изкушение за небцето. При него е и най-трудно да се определи и конкретния дефицит, тъй като може да е породен от липсата на пет различни вещества: хром (подпомага регулацията на нивата на захар), въглерод (един от елементите в захарта), фосфор (подпомага производството на енергия), сяра (подпомага отстраняването на токсини) и триптофан (регулатор на серотонина). Можете да се преборите с това пристрастяване като подобрите храненето си и включите в менюто броколи, карфиол, зеле, чесън, лук, риба и леща.


Рафинирани въглехидрати

Не можете да устоите на паста и други тестени изделия? Най-вероятно страдате от дефицит на азот. Азотните съединения са основен компонент на нуклеидните киселини и протеините и техният недостиг е свързан с липса на протеини. Решението е да включите в менюто си прани богати на азот, а това са повечето плодове и зеленчуци, риба и морски продукти, както и семена и ядки.


Ето и още няколко не толкова чести изкушения, които говорят за недостиг на определени  елементи и минерали:



Мазни и тежки храни
– липсва ви калций. Добри източници на калций са киселото мляко, сиренето, листата на червеното цвекло и броколите.



Лед
– липсва ви желязо. Яжте повече листни зеленчуци, месо, черна меласа и водорасли.

 

 


Впечатления на клиенти: